Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej (zwanej również terapią wychowawczą), ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu lub szkole. Organizuje się je dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Przez specyficzne trudności w uczeniu się rozumiemy różnorodne, nasilone trudności w opanowaniu czytania i pisania, określone mianem dysleksji rozwojowej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia) oraz zaburzenia umiejętności matematycznych (dyskalkulia).
Specyficzne trudności w uczeniu występują w zakresie:
- czytania (dysleksja)
- ortograficznego pisania (dysortografia)
- techniki pisania i kaligrafii (dysgrafia),
- liczenia (dyskalkulia)
Dysleksja - trudności w czytaniu, przejawiające się zaburzeniami tempa i techniki czytania oraz stopnia rozumienia treści.
Dysortografia – jest pojmowana jako zespół trudności towarzyszących opanowaniu poprawnej pisowni wyrazów. Dziecko popełnia różnego rodzaju błędy, w tym ortograficzne, mimo dobrej znajomości zasad pisowni.
Dysgrafia – Dziecko ma trudności w procesie nabywania sprawności pisania, pojmowanej jako czynność. Dysgrafia charakteryzuje się niskim poziomem graficznym pisma. Cechy charakterystyczne to: „pismo rozchwiane”, zaburzony kształt liter, brak połączeń międzyliterowych, nierozpoznawalność liter a, o, e, pomijanie znaków interpunkcyjnych, częstym zjawiskiem jest pisanie liter drukowanych.
Dyskalkulia – zjawisko obejmuje problemy w przyswojeniu wiedzy i umiejętności matematycznych. Dziecko charakteryzuje się niskim poziomem rozumowania operacyjnego, ma kłopoty z przyswojeniem pojęć abstrakcyjnych, np. liczba, wielkość, proporcje, itp.
Podłożem specyficznych trudności są dysfunkcje układu nerwowego i mają one rozwojowy charakter.
- Liczba uczestników na zajęciach nie może być większa niż 5 uczniów.
- Zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej.
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne trwają 45 minut.
W klasach I-III szkoły podstawowej najważniejszym celem zajęć jest rozpoznanie i usuwanie przyczyn trudności w uczeniu się dziecka, w tym ryzyka trudności specyficznych, a więc usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy.
W klasach IV-VIII szkoły podstawowej celem zajęć jest głównie stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego uczniom z utrudnieniami rozwojowymi, umożliwienie uczniom opanowania podstawowych umiejętności czytania i pisania, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach będących przyczyną trudności szkolnych oraz przezwyciężanie skutków niepowodzeń szkolnych, tj. trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu, a także ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Jak wspomagać rozwój dziecka?
Dbanie o prawidłową wymowę.
Udział w zajęciach logopedycznych, kontynuowanie zaleceń logopedy w domu.
Ćwiczenie umiejętności wypowiadania się w sposób poprawny gramatycznie i logicznie (np. na temat obrazka, historyjki obrazkowej, bajki, wydarzenia, werbalizowanie wykonywanych czynności).
Poszerzenie zakresu pojęć dotyczących otaczającego świata (podniesienie poziomu wiadomości i umiejętności wypowiadania się, bogacenie słownictwa).
Ćwiczenie myślenia przyczynowo - skutkowego, układanie historyjek obrazkowych.
kartce papieru
Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała.
Ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
Ćwiczenie orientacji na kartce papieru.
Kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów.
Kształtowanie pojęć dotyczących określeń kierunku w przestrzeni.
III. Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową na materiale konkretnym,
obrazkowym i abstrakcyjnym.
Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
Ćwiczenia rozwijające pamięć wzrokową.
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Ćwiczenie słuchowe.
Ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej.
Ćwiczenie koordynacji słuchowo-ruchowej.
Ćwiczenie pamięci wzrokowej, np. zapamiętywanie układu
elementów.
Ćwiczenie pamięci słuchowej, np. powtarzanie wyrazów w określonej kolejności.
Ćwiczenie pamięci kinestetycznej, np. elementy Metody Dobrego Startu.
Aby pomóc dziecku w nauce, należy przestrzegać ważnych zasad:
https://www.youtube.com/watch?v=zafiGBrFkRM
https://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=wTiiaZ0MgDg
Opracowanie: Anna Nawrot