Czerwiec z Laboratoriami Przyszłości
Czerwiec to czas radosnego oczekiwania na upragnione wakacje!
Przygotowując się zatem na ich nadejście, uczniowie kl. 4c na lekcjach przyrody za pomocą gogli VR wraz z licencją wirtualnie podróżowali po… świecie natury. Korzystając z technologii VR, poznali ciekawe przyrodniczo zakątki świata: słynne ogrody zawieszone na futurystycznej konstrukcji Gardens by the Bay w Singapurze, nurkowali do wraku zatopionego w oceanie, odwiedzili zlodowaciałą wyspę Luigi w archipelagu Ziemi Franciszka Józefa w Federacji Rosyjskiej oraz egipski dwór Ramzesa II – świątynię Luxor. Ponadto z pomocą aparatu cyfrowego wykonali zdjęcia z przebiegu lekcji przyrody na temat: “Jak przygotować zdrowy podwieczorek?” realizowanej w ramach “Programu dla szkół” prowadzonego przez Agencję Rynku Rolnego.
Uczniowie klasy 6a na lekcji biologii poznali warunki życia zwierząt w różnych środowiskach i strefach klimatycznych: rafę koralową na Karaibach, wilgotny las równikowy w Brazylii, pustynię Gobi w Azji, park narodowy Yosemite w Kalifornii, pustynię lodową Antarktydy, zbocze wulkanu Etna z wypływającą lawą, arktyczną tundrę oraz tajgę w Rosji.
Zakupiony w ramach projektu sprzęt na lekcjach chemii umożliwił po raz kolejny przeprowadzanie doświadczeń w wirtualnym laboratorium Empiriusz. Uczniowie nabyli umiejętności posługiwania się sprzętem laboratoryjnym, uczyli się ich nazw oraz wyciągali z przeprowadzonych eksperymentów wnioski. W czasie zajęć przeprowadzili doświadczenia dotyczące budowy i właściwości białek, tłuszczy i cukrów. Bardzo ciekawe były również zajęcia, na których uczniowie mieli możliwość zgłębiać wiedzę dotyczącą: zwierciadeł, soczewek, wad wzroku w goglach VR. W tracie lekcji chemii i fizyki uczniowie korzystali ponadto z zakupionego w ramach projektu programu dzwonek.pl .
Na lekcjach muzyki uczniowie klasy 1c, 1a i 1b wykorzystywali wieloczęstotliwościowy nadajnik z mikrofonem nagłownym podczas śpiewania piosenek dziecięcych. Mikrofony nagłowne dają możliwość swobodnego poruszania się i swobodnego wypowiadania. Uczniowie doskonalą ponadto technikę pracy z mikrofonem przez odpowiednią dykcję i dynamikę głosu.
Na lekcji techniki dotyczącej łamigłówek z drutu uczniowie wykorzystali do nauki lutowania zakupioną w ramach projektu stację lutowniczą. Celem zajęć było nabycie umiejętności łączenia metali (drutu miedzianego z cynowym lutowiem). Podczas tej lekcji uczniowie poznali nie tylko sposoby łączenia metali, ale również poznali techniki lutowania z użyciem stacji lutowniczej i lutownic kolbowych i transformatorowych. Łączyli drut serduszko i kółeczko w łamigłówce z drutu. Omówili pojęcia: cyna jako lutowie, a kalafonia jako środek zmniejszający napięcie powierzchniowe. Na potrzeby lekcji przypomnieli zasady BHP podczas pracy z urządzeniami o podwyższonych temperaturach.
Podczas kolejnej lekcji techniki uczniowie kodowali mikrokontroler Lego Mine Storms z gotowym już robotem do określonego zadania. Pisali kod do pracy dwóch silników dla robota, który miał się poruszać po trasie obwodu wielkiej litery L. Następnie wgrali kod do pamięci mikrokontrolera i testowali pracę robota.
Dnia 6 czerwca Iga, uczennica klasy 6a, zaprezentowała zbudowany w oparciu o mikrokontroler Arduino model skrzyżowania. Skrzyżowanie miało sygnalizatory zbudowane w oparciu o diody LED przystosowane do przejazdu samochodami oraz przejście dla pieszych. Iga na lekcji techniki zaprezentowała zbudowany model, sposób montażu i kody do sterowania mikrokontrolera.
Natomiast na lekcjach informatyki podczas wirtualnych podróży uczniowie odwiedzili, między innymi Paryż we Francji i Pizę we Włoszech, a drukarka 3D pozwoliła młodym podróżnikom “przywieźć” z tych podróży małe pamiątki.
Zakupiony w ramach projektu sprzęt ponownie ułatwił młodym filmowcom montaż reportaży. Tym razem uczniowie koła filmowego wykorzystali kamery, mikroporty, statywy i oświetlenie, aby zarejestrować trwające w czerwcu występy szkolnych artystów podczas pikniku rodzinnego, Dnia Ukrainy czy wizyty w szkole delegacji przedstawicieli z Ukrainy. Zarejestrowany podczas wydarzeń materiał uczniowie opracowali w szkolnym studiu telewizyjnym przy pomocy niezastąpionego programu Pinacle Studio.
Zakupione w ramach Laboratoriów Przyszłości pomoce ponownie uatrakcyjniły uczniom zajęcia. Z pewnością po wakacjach przystąpią do pracy z podobnym entuzjazmem.
#LaboratoriaPrzyszłości
Agnieszka Sularz