Maj z Laboratoriami Przyszłości
Pomoce zakupione w ramach projektu Laboratoria Przyszłości już od początku roku szkolnego uatrakcyjniają uczniom lekcje i zajęcia dodatkowe. Tak było również w maju.
Tym razem na lekcjach biologii uczniowie wykorzystali gogle VR wraz z licencją . W klasie 8d wirtualnie poznali różnorodność ekosystemów w różnych zakątkach świata: ekosystem pustyni piaszczystej – Sahary w Maroku, wilgotny las równikowy na Madagaskarze, suchy step w Rosji, jesienną tundrę w Arktyce oraz las mieszany klimatu umiarkowanego w Frankonii w Niemczech. Z kolei uczniowie klasy 6a poznali faunę kręgowców w różnych regionach świata: lwy afrykańskie zaliczane do tzw. wielkiej piątki afrykańskiej, czyli pięciu najbardziej niebezpiecznych zwierząt Afryki; ptaki drapieżne w locie na kalifornijskim szczycie Big Pine Mountain; żółwie morskie żerujące na podwodnych wodorostowych „łąkach” w strefie przybrzeżnej Oceanu Spokojnego, rekiny w ekosystemie rafy koralowej w Nowej Kaledonii – jednej z wysp Melanezji; jelenie sika, czyli jelenie wschodnie występujące w Japonii, które zostały także sprowadzone do Polski i stanowią gatunek obcy. Klasa 7a poznała budowę narządów wewnętrznych człowieka z wykorzystaniem wirtualnych modeli: krwinki czerwonej, serca, płuc, nerki oraz układu pokarmowego. Za pomocą dedykowanych kostek kodów QR uczniowie mogli manipulować modelami, by obejrzeć je z różnych perspektyw.
Tymczasem uczniowie na lekcjach fizyki i chemii mieli możliwość pracy z wykorzystaniem platformy edukacyjnej dzwonek.pl, dzięki której zajęcia są bardziej interesujące i ciekawsze. Wspólnie na interaktywnej tablicy sprawdzili swoją wiedzę z działu „Wzory i równania chemiczne”. Na lekcjach chemii w klasach 8 uczniowie mogli za pomocą gogli VR zobaczyć modele cząsteczek białek, cukrów i tłuszczy, ich budowę wewnętrzną oraz rodzaje, co bardzo zaciekawiło wszystkich obecnych na zajęciach. W trakcie zajęć przeprowadzili w wirtualnym laboratorium Empiriusz eksperymenty dotyczące otrzymywania i badania właściwości tłuszczy i cukrów.
Na lekcji informatyki klasy ósme zapoznały się z pojęciami: złota proporcja i złoty podział. By lepiej zrozumieć tę zasadę, na drukarce 3d wydrukowali model złotego podziału.
Majowe lekcje z techniki przebiegały pod hasłem: „Mechatronika na co dzień”. Wykorzystując pomoce zakupione w ramach Laboratoriów Przyszłości, klasa 6a wykonała ćwiczenia z zastosowaniem diody, źródła prądu i opornika. Poznała budowę prostych obwodów na płytce montażowej arduino zawierających źródło, silnik lub silnik krokowy lub serwomotor. Uczniowie dowiedzieli się , jak jest zbudowana płytka montażowa poznali sposoby montażu.
W naszej szkole uczniowie z klas ósmych na zajęciach z doradztwa zawodowego zostali zapoznani z pracą na drukarce 3D. Podczas zajęć projektowania 3D uczniowie nabyli umiejętności praktycznych i pożądanych na rynku pracy na całym świecie. Poznali podstawy projektowania trójwymiarowego, wykorzystując zdolności z różnych dziedzin naraz, pracowali w wirtualnym środowisku i rozwiązywali złożone problemy. Rozwijali samodzielność, myślenie abstrakcyjne i krytyczne, a oprócz tego mieli okazję eksperymentować i wyciągać logiczne wnioski.
Program Pinacle Studio na spotkaniach koła iTVjunior to już niezastąpiona i nieoceniona pomoc w montażu reportaży. Uczniowie uczestniczący w zajęciach koła bez problemu radzą sobie z nagrywaniem relacji filmowych, wykorzystując zakupione w ramach programu nowoczesne kamery oraz mikrofony. Pasjonaci fotografii z pomocą najnowszego aparatu rejestrowali natomiast nieruchome obrazy, które wzbogaciły galerię szkolnej strony internetowej, upamiętniając ważne szkolne wydarzenia. Dokumentowali również działania podejmowane w ramach projektu, wykorzystując do tego celu sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków Laboratoriów Przyszłości.
Jak widać, zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości sprzęt jest wykorzystywany w 100%, a lekcje oraz zajęcia dodatkowe to nie nudna konieczność, ale niezwykła przygoda, która angażuje zarówno dzieci, jak i nauczycieli.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Agnieszka Sularz