Szkoła Podstawowa nr 1 im. Księstwa Siewierskiego w Siewierzu w roku szkolnym
2021/2022 przystąpiła do programu Laboratoria Przyszłości – inicjatywie edukacyjnej
realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Dzięki zakupionym pomocom już w czerwcu ubiegłego roku szkolnego uczniowie mogli
wziąć udział w ciekawych zajęciach, które angażowały ich zmysły i sprzyjały odkrywaniu
talentów oraz zainteresowań.
We wrześniu tego roku podczas zajęć Klubu młodego naukowca uczniowie klas 7 poznali
sposób obsługi okularów VR. Uczniowie poruszali się po pracowni oraz korytarzach
szkolnych z założonymi okularami, aby się z nimi oswoić. Ponadto poznawali świat oceanów
z wykorzystaniem technologii VR. Zamieniając się w nurków oceanicznych, mogli obejrzeć
dno i toń oceaniczną, rafę koralową, ryby i ośmiornice. Poznali także budowę morfologiczną
rekina młota dzięki wyświetleniu jego organizmu w obrazie 3D i manipulowaniu tym
obrazem za pomocą dedykowanej kostki QR. Zastosowanie technologii VR było bardzo
atrakcyjne dla uczniów, zajęcia dostarczyły im wiele emocji.
Lekcje chemii, podczas których wykorzystywane jest wirtualne laboratorium Empiriusz, stały
się dla uczniów niezapomnianym przeżyciem. Uczniowie klas 7 i 8 samodzielnie wykonywali
następujące doświadczenia w wirtualnym laboratorium: otrzymywanie wodorotlenków sodu i
wapnia, badali przewodnictwo prądu wybranych roztworów wodnych, rozdzielali mieszaniny
metodą destylacji. Wirtualna rzeczywistość (VR) daje niesamowitą możliwość doświadczania
złożoności świata. W wielu dziedzinach nauki dzięki VR możliwe jest bezpieczne
przeprowadzanie skomplikowanych doświadczeń, zabiegów i symulacji.
Podczas lekcji informatyki czwartoklasiści, wykorzystując niezwykłe możliwości drukarki
3D, wydrukowali breloczki do kluczy. Będą one stanowiły komplet z zaprojektowanymi
przez uczniów identyfikatorami. Zajęcia techniki czy informatyki z wykorzystaniem takich
pomocy już nigdy nie będą dla nich nudne. Dzieci rozwijają swoje umiejętności manualne
oraz umiejętności w zakresie inżynierii!
W ramach lekcji z techniki uczniowie przygotowują się do egzaminu na Kartę Rowerową. Na
początkowych lekcjach omawiali ruch pieszego po drodze i zasady jazdy rowerem. We
wrześniu przygotowali model skrzyżowania sterowanego sygnalizacją świetlną. Korzystając
ze strony darmowych modeli skrimarket oraz możliwości drukarki 3D, uczniowie wykonali
wydruki symboli roweru i samochodu, które następnie przykleili do magnesów
„lodówkowych”. Magnesy pozwalają na dowolne umieszczenie symbolu: rower i samochód
na modelu skrzyżowania. Na tej podstawie dzieci dokonywały analizy kolejności ruchu
pojazdów i możliwości poruszania się pieszego po drodze.
Uczniowie klasy 6a, wykorzystując najnowsze pomoce, dowiedzieli się, jak działa mikrofon
nagłowny z portem nadającym. Po odpowiednim przeszkoleniu, korzystając ze sprzętu, na
lekcji muzyki czytali wprowadzenie do nowej piosenki. Po opanowaniu odpowiedniej
techniki mówienia do mikrofonu na kolejnych zajęciach planowane jest opanowanie techniki
śpiewania z wykorzystaniem mikrofonów.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który wzbogacił również szkolne studio
telewizyjne iTVjunior o m.in. aparat cyfrowy, gimbal oraz blendy fotograficzne, dwie
nowoczesne kamery oraz dodatkowe oświetlenie, a także najnowszy program do montażu
filmów – Pinacle Studio 25. Zakupione pomoce uczniowie mogli wykorzystać podczas zajęć
koła filmowego. Swoje umiejętności w obsłudze najnowszego sprzętu sprawdzili również,
rejestrując uroczystą inaugurację roku szkolnego 2022/2023 oraz akcję Sprzątania Świata. W
ramach koła filmowego zmontowali także film promujący zajęcia prowadzone z
wykorzystaniem pomocy pozyskanych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Małe,
lekkie kamery doskonale sprawdziły się podczas wyprawy w teren. A najnowszy program do
montażu filmów zdecydowanie ułatwił uczniom pracę podczas składania relacji filmowej.
Już po pierwszym miesiącu zajęć, na których wykorzystywany jest zakupiony w ramach
programu sprzęt, wyraźnie widać, jak chętnie uczniowie angażują się w przygotowane przez
nauczycieli lekcje i koła zainteresowań. Z całą pewnością można stwierdzić, że czeka ich
jeszcze wiele niezapomnianych wrażeń i doświadczeń!
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Agnieszka Sularz