Szkoła Podstawowa nr 1
im. Księstwa Siewierskiego w Siewierzu

Zakup wyposażenia w ramach programu Laboratoria Przyszłości

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Księstwa Siewierskiego w Siewierzu bierze udział w programie Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które będą miały wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły). Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne, a także pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. 

Kwota pozyskana przez szkołę na zakup pomocy dydaktycznych w ramach programu wynosi  159.300,00 zł.

W marcu i kwietniu szkoła wydatkowała 101.828,97 zł na zakup następującego wyposażenia:

  • aparat fotograficzny – 1 szt.
  • wirtualne laboratorium przedmiotowe (zestaw 8 sztuk okularów VR) – 2 szt.
  • licencja dostępu do portalu wirtualnych lekcji (pięcioletnia) – 1 szt.
  • drukarki 3D – 3 szt.
  • laptopy – 3 szt.
  • wózek na kółkach do statywu do aparatu i kamery – 1 szt.
  • wieloczęstotliwościowy nadajnik kieszonkowy – 5 szt.
  • mikrofon nagłowny – 4 szt.
  • oprogramowanie graficzne – 2 szt.

Drukarki 3D wraz z dedykowanymi im laptopami będą wykorzystywane przez uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych z zakresu informatyki, ale także innych przedmiotów szkolnych. Uczniowie nabędą umiejętność samodzielnego zaprojektowania modelów 3D korzystając z programu do modelowania oraz przeprowadzą wydruki własnych modeli. Uczniowie będą także korzystać z biblioteki gotowych modeli 3D z zakresu różnych przedmiotów szkolnych.

Laboratoria wieloprzedmiotowe z wykorzystaniem okularów do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości będą stanowić wyposażenie sali chemiczno-fizycznej oraz biologiczno-geograficznej. System ten stanowi nowoczesne narzędzie do realizacji podstawy programowej z wielu przedmiotów szkolnych i został zaprojektowany tak aby w pełni wdrażać uczniów podczas zajęć. Wizualizacje miejsc w trybie 360°, trójwymiarowe obiekty i złożone struktury pozwolą zaangażować emocjonalnie uczniów w proces edukacji. Licencja dostępu do portalu  wirtualnych lekcji zapewni możliwość korzystania z treści VR i AR przygotowanych w 14 modułach dydaktycznych do poszczególnych przedmiotów, m.in. do matematyki, geografii, biologii, chemii, fizyki czy historii.

Aparat fotograficzny, oprogramowanie graficzne oraz wózek do statywu do aparatu i kamery będą wykorzystywane podczas zajęć koła ITVJunior. Pomoce posłużą uczniom do dokumentowania zdjęciowego i filmowego wszelkich wydarzeń szkolnych. Dzięki temu uczniowie rozwijać będą umiejętności dziennikarskie takie jak zbieranie informacji, prezentowanie informacji w atrakcyjnej formie, technika fotografowania oraz montaż materiału filmowego.

Nadajniki kieszonkowe i mikrofony nagłowne będą wykorzystywane podczas zajęć muzycznych oraz w trakcie uroczystości szkolnych. Zapewnią komfortowe występy publiczne uczniów ze względu na wygodę użytkowania, wysoką jakość dźwięków i dużą czułość nagrywania.

W najbliższym czasie, na zakup kolejnych pomocy dydaktycznych, przeznaczone zostaną pozostałe środki finansowe. Szkoła planuje całkowite wydatkowanie otrzymanej w programie Laboratoria Przyszłości kwoty pieniężnej.

 

Katarzyna Nowak

szkolny koordynator programu Laboratoria Przyszłości