PROCEDURA OBSŁUGI I KORZYSTANIA Z MONITORINGU WIZYJNEGO
Załącznik nr 1 do zarządzenia 56/17
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1
im. Księstwa Siewierskiego w Siewierzu
z dnia 18 grudnia 2017 r.
Procedura obsługi i korzystania z monitoringu wizyjnego w Szkole Podstawowej nr 1 im. Księstwa Siewierskiego w Siewierzu
I podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996)
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018 poz. 1000)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL).
II Celem monitoringu jest:
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniów i pracowników oraz osób przebywających na terenie placówki,
- ochrona mienia na terenie placówki,
- ograniczenie zachowań i sytuacji konfliktowych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów,
- ustalanie sprawców czynów nagannych (bójki, zniszczenia mienia, kradzieże itp.) w placówce i jej otoczeniu,
- ograniczanie dostępu do budynku i terenu placówki osób nieuprawnionych i niepożądanych,
- zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.
III Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego:
- Szkoła Podstawowa nr 1 im. Księstwa Siewierskiego w Siewierzu posiada monitoring wizyjny wewnętrzny i zewnętrzny.
- Monitor i rejestrator monitoringu przechowywane są w pomieszczeniu zabezpieczonym przed nieuprawnionym dostępem, w sposób zapobiegający ich uszkodzeniu bądź kradzieży.
- Zapisy z monitoringu będą wykorzystywane między innymi w sytuacjach:
- zagrażających bezpieczeństwu uczniów, nauczycieli, pracowników placówki,
- niszczenia mienia placówki,
- niszczenia urządzeń na terenie placu zabaw, boiska oraz parkingu,
- przywłaszczania,
- konfliktowych, np. bójek,
- podejrzenia o palenie papierosów i korzystanie z używek.
- Obrazy z monitoringu zapisywane są na trwałym nośniku informacji za pomocą rejestratora monitoringu i przechowywane do jednego miesiąca od daty nagrania. Po tym czasie podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej. Wskazana osoba prowadzi dziennik systemu, w którym odnotowuje się udostępnione nagrania.
- Pełny obraz z monitoringu przechowywany jest na dysku twardym.
- Zapis z monitoringu może zostać odtworzony rodzicom/opiekunom uczniów za zgodą dyrektora placówki i w terminie ustalonym przez dyrektora placówki lub wychowawcę/nauczyciela.
- Osoby obserwujące bieżące zapisy i osoby przeglądające zapisy zobowiązane są do nieujawniania danych zarejestrowanych przez monitoring. Dziennik systemu jest materiałem poufnym i wgląd do niego mają osoby upoważnione przez dyrektora, zgodnie z ewidencją osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w placówce.
- Nagrania mogą być udostępniane policji i innym uprawnionym organom na pisemny wniosek w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.
IIIA. Zasady obowiązujące przy przekazywaniu pliku z materiałem archiwalnym upoważnionym organom:
- Przedstawiciel organów pisemnie kwituje odbiór materiału – protokół przekazania.
- W pokwitowaniu odbioru zaznacza znaki szczególne materiału: nr kamery – określenie miejsca zdarzenia nagranie z dn. - godzina, dzień, miesiąc, rok.
- Protokół przekazania przechowywany jest w gabinecie dyrektora przez 1 miesiąc .
- Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważniona jest osoba wskazana przez dyrektora.
- W przypadku zaistnienia niebezpiecznych sytuacji w godzinach nieobecności pracowników (np. godzinach wieczornych czy nocnych) działania wyjaśniające podejmowane są w miarę posiadanej wiedzy o zajściu.
- Zabrania się przebywania uczniów w pomieszczeniu, w którym znajdują się monitory i rejestratory.
- Nie odtwarza się nagrań w obecności uczniów.
IV Dodatkowe warunki stosowania monitoringu wizyjnego:
- Dyrektor placówki uzgadnia stosowanie monitoringu z organem prowadzącym placówkę oraz konsultuje jego stosowanie z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
- Monitoring, z zastrzeżeniem ust. 3, nie może być stosowany w miejscach w placówce takich jak:
- pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze
i opiekuńcze,
- pomieszczenia, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno- pedagogiczna,
- pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku i rekreacji pracowników,
- pomieszczenia sanitarnohigieniczne, gabinet profilaktyki zdrowotnej, szatnia i przebieralnia.
- Monitoring może być stosowany w pomieszczeniach, o których mowa w pkt 2.1.-2.4. jedynie w przypadkach, gdy stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne ze względu na istniejące zagrożenie dla realizacji celu w postaci zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników lub ochrony mienia i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób.
- W przypadkach określonych w ust. 3 zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
- Przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowiązków służbowych, osoba ta jest informowana na piśmie o stosowaniu monitoringu wizyjnego.
- Dyrektor placówki oznacza pomieszczenia i teren monitorowany w sposób widoczny i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków graficznych i słownych.
V Przepisy końcowe:
- Prawo do ustalenia bądź zmiany hasła dostępu ma dyrektor.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszą procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor placówki.
- Procedura może ulec zmianie w zależności od nadzwyczajnych okoliczności rozpatrywanego przypadku.
- Obowiązujące zasady wykorzystania monitoringu wchodzą w życie z dniem 1.01.2018 r.